dijous, 21 de maig de 2009

Contra tot

Assisteixo a una contra-manifestació contra l'avortament (és a dir, els contra-manifestants estem a favor de l'avortament lliure i gratuït, i els manifestants hi estan en contra). Em trobo un autobús davant d'una escola privada de Tarragona coneguda (les Teresianes) a l'avinguda principal de la ciutat (Rambla Nova). El que a hom li ve al cap després de veure'l és... deixen posar propaganda política davant d'un col·legi? Creia que als xiquets no se'ls havia de manipular.


Val a dir també que ha estat instal·lat just quan els xiquets sortien de classe i els venien a recollir sons pares. Quan he arribat era ple de premsa i de pares, mares i fills admirant l'espectacle d'uns fent gresca i els altres repartint octavetes i globus.











Amablement m'he dirigit a la tenda que tenien muntada els manifestants (crec que a qualsevol cosa avui dia se li diu manifestant, però vaja) i després de retratar la taula amb tot el que tenien per repartir m'adreço a la xiqueta que hi havia més a prop i li pregunto: "perdona, tens alguna cosa en català?". Em diu que no m'entén. "En català", li repeteixo. No, sembla que no m'entén. Suposo que en castellà deu ser molt diferent el que li volia expressar, així que una companya o una xiqueta que hi havia pel voltant li diu: "en catalán". Llavors ho ha entès. I m'ha argumentat la manca de productes en la nostra llengua amb la senzilla raó que allò era "una campanya nacional". "Nacional?", li he respost, "de quina nació?". I res, que seguia sense entendre'm. M'ha arribat a dir que és que duia poc temps a casa nostra, i que no dominava gaire la llengua (bé, jo és que dubto que hagi viscut mai aquí). No he canviat de llengua, ja que per una resposta que ja sabia no em calia canviar, i perquè sabia la seva estratègia: que m'agenollés, que parlés la llengua forastera, i aleshores li donaria la raó: la versió en català no cal perquè els catalans dominem perfectament el castellà. Però... i l'Espanya plurinacional? I el respecte cap a les llengües d'Espanya? On és? Jo fa temps que sabia on era (en un lloc on no hi neva ni hi plou), però que t'ho recordin de tant en tant no va malament.


En referència ja a la contra-manifestació, la presència ha estat notable. Notable, vull dir, de "notabilitat", que s'ha notat, vaja, no que hagi estat molt nombrosa. Uns... vint? contra-manifestants. Això és el que ha dut a la premsa en massa a cobrir aquest esdeveniment noticiable, ja que una reunió de deu o vint persones fent gresca davant d'una escola és brutal (bé, si estiguéssim en un poble de 500 habitants podríem no haver fet aquesta ironia). Tant que televisions com TV3 i TVE i ràdios i diaris diversos han enviat els seus treballadors a cobrir-ho. Què interessava aquí, doncs? El conflicte. Una manifestació de 500 persones de l'Esquerra Independentista per commemorar qualsevol data, per demanar més serveis públics i amb més qualitat, o per denunciar la manca de drets reals que té aquesta societat... no, això no és noticiable. Perquè no hi ha conflicte. Us sembla una bona raó? A mi no.


Però aquí no s'acaba tot! No us sembla bé que això hagi estat protagonista d'una notícia? Doncs prepareu-vos perquè... aquí venen els Mossos! Els responsables de l'escola en qüestió els han cridat i després que vingués una primera delegació han arribat els altres, els de negre (no sé com se'ls hauria d'anomenar... anti-disturbis?). El cas és que han format una barrera entre banda i banda (manifestants i contra-manifestants) i allà s'han quedat.


En aquest estrany país nostre els espanyols dominen el terreny conservador més ranci, i els catalans l'esquerranós. Tenint en compte la naturalesa de Convergència i Unió, el de la burgesia catalana que va impulsar el nacionalisme català farà un segle, i el de les elits empresarial... se'm fa estrany. Però el cas és que tots han quedat ben retratats.

Com a apunt final, m'agradaria recalcar que no hi ha hagut incidents destacables, més enllà d'alguna discussió entre avortistes i anti-avortistes que no ha anat a més. És curiós perquè encara fan servir aquella expressió de "si l'avortament hagués estat legalitzat quan et van concebre probablement tu no existiries", que dècades abans s'havia fet pels anti-conceptius. Això em fa pensar... per què serà que els anti-avortistes són els mateixos que van a missa? Sí, d'acord, no és una associació exacta, però... normalment es compleix.

En fi, xecs, contra tot. Contra els avortistes, contra els anti-avortistes, contra la policia, contra el sistema, contra l'oligarquia, contra Espanya, contra... bé, "el cas és queixar-se", que diuen els meus estimats companys de classe. Si és que mira que pensar...

16 comentaris:

Seyker ha dit...

Mira que pensar que respectar una persona que no enten una llengua es agenollarse...

Josep M. ha dit...

Mira que pensar que la legalitat diu que som en un país bilingüe i que no tinc pas l'obligació de canviar de llengua amb ningú ja que si m'obliguen a aprendre una llengua que no és la meva lo seu és que a l'altre també li obliguin a aprendre'n una que no és la seva...

Bilingüisme? On?

Seyker ha dit...

Vale vale, ara ves a treballar a un lloc amb turisme i parlali a tots els turistes en català... es que no t'hauria ni de comentar en aquestes alçades... da igual...

Josep M. ha dit...

He treballat en turisme. No ets l'únic que treballa...

I no, no he parlat als turistes en català, però aquesta dona estava TREBALLANT, no visitant Tarragona.

Comentes perquè vols.

Seyker ha dit...

Estava treballant en uan campanya, el que pot significar que visitará molts llocs i potser no conegui totes les llengües del territori. Bilingüisme es que no hi hagi problemes al fer servir una o altre llengua, si algu ha d'estar aquí temporalment no cal que aprengui completament una llengua si ja coneix l'altre (ho dic aixi tb pq conec un parell de persones q van venir i no van aprendre castellà...). Pero tu el que fas es completament intolerant. Sería genial que tothom conegués el català ni que vingui de pasada, pero tu no estás a favor de la teva llengua, perque actuar aixi es incongruent. Tu estàs en contra de l'altre llengua... Si de veritat dius bilingüisme i no ets capaç ni d'adaptarte tu mateix, doncs no et queixis que ets el primer que falla.

Es com si a la part francesa de Canada no s'adaptessin mai a la gent que no sap francés. Pero bueno tu a la teva... a si que el francés a Canada s'estava perdent segons tu.

Josep M. ha dit...

El bilingüisme no existeix, això per començar. Sempre hi ha una llengua que s'imposa damunt de l'altra. Uns volen que sigui el castellà. Els altres, el català.

Només pretenc posar en evidència la hipocresia que existeix quant al terreny jurídic i legal.

Per cert, bilingüisme vol dir que tots coneixem les dues llengües, no que un dia vingui algú que en conegui només una i haguem de parlar la seva llengua. Per tant, com et deia, el bilingüisme no existeix. Els promotors del bilingüisme són els mateixos que després diuen que donar-li tant de protagonisme al català és dolent pel castellà. Òbviament, aquests sempre han considerat que el castellà és un "deure" i el català, un "dret". I crec que el que vols explicar-me s'adiu bastant aquesta dicotomia de dret/deure.

Coneixes algú que no parli castellà a la Comunitat Autònoma de Catalunya? Quina sort, tu... deu ser que tens una màquina del temps i has viatjat 100 anys enrere. Lògicament, l'única situació en què un ésser humà pot aterrar a casa nostra i no saber la llengua estatal és perquè és un turista. Un d'un milió, però vaja. El que passa, senyor, és que els catalans tenim el dret i el deure d'aprendre dues llengües. Mentre, els espanyols tenen el deure de saber-ne una, i, si volen, poden aprendre'n una altra que no els servirà per res més que per guanyar-se la confiança dels autòctons (i fins i tot per això tampoc cal).

Has vist gent nascuda aquí que no raja una sola paraula en català i encara és capaç de dir-te que no t'entén? O gent que, encara que no hagi nascut aquí, porti més anys que tu en aquest país i no t'entengui quan li parles en català? Jo sí.

I t'asseguro que els que no saben català a Catalunya són infinitament més que els que no saben castellà. Vaja, és que dubto que n'hi hagi més de deu.

Anònim ha dit...

Què pinten aquí els teus estimats companys de classe?

Seyker ha dit...

No n'hi ha gaires et dono la raó, pero haver-ne n'hi ha. I el bilingüisme existeix per tots els que no tenim cap problema en parlar en català o en castellà, jo mateix amb els companys amb alguns parlo en castellà amb altres en català, fins i tot dintre de una conversa en grup. Pero tu ets el que vol imposar la llengua, fer servir les dos enriqueix (menys a l'hora d'escriure que soc conscient que en català soc un patata en ortografía i gramàtica, raons externes a la llengua que fagi servir més, tot sigui dit).

I per això et dic que la gent que vol imposar el castellà a Catalunya per collons em fa tant FASTIG com els que fan el mateix amb el català. El final l'únic que aconseguiu es tocar els collons a la gent i que perdin interès tant per una llengua com per l'altre...

Assur ha dit...

recolzo a Seyker xD

Josep M. ha dit...

Jo és que flipo com defenseu una dona que es ven d'aquesta manera per defensar una causa com l'anti-avortista i a sobre per una campanya impulsada des del conservadurisme de Madrid. Flipo. Segurament no m'hagués queixat si no treballes per una campanya espanyolitzadora i anti-avortista. A les persones normals no me les menjo.

Seyker ha dit...

No, no treguis (com sempre) les coses de lloc. Estem parlant de la llengua en aquest moment i del bilingüisme, que malgrat no et faci gràcia, existeix. Estem parlant de la teva falta de respecte per la gent, IMPOSANT, tal i com tu dius dels demés, la teva llengua. En comptes de ser el primer que digui, escolta a Catalunya s'apren un mínim de dues llengües, raó de sobres per tenir una mica més d'orgull i de respecte per ambdues cultures.

Jo tampoc estic a favor de campanyes com les de l'anti-avortament i menys davant d'una escola. Pero fins i tot en un cas com aquest fas servir la teva demagogia lingüística. Mon àvia es estremenya, pot parlar el català tot i que li fa vergonya (normal quan hi ha gent que en comptes d'ANIMAR va retreient els errors als demés com si estiguèssin matant algú... Pero ella es d'esquerres, està a favor de l'abort, del matrimoni gai, etc. i parla castellà (casi no sap ni escriure en la seva llengua materna). I fot molta ràbia que una persona es queixi de imposicions i de generalismes quan es la primera que continuament abusa d'això...

PD: Hi ha moltes formes de reivindicar, constructives. La teva es destructiva, es basa sempre en estar en contra dels demés i el comentari que t'han retret dels companys d'universitat es una bona mostra... et quedaràs sol i no t'ho dic com amenaça, si no com a consell per a que obris els ulls una mica.

Josep M. ha dit...

Jo de crítiques puc fer-ne de destructives i de constructives. El que passa és que potser és veritat que en aquest blog en solc fer de destructives (perquè em dóna més per escriure XD). Que em quedi sol... la dita fa així: "més val sol que mal acompanyat". Com pots comprendre, la meva fita a la vida no és aconseguir com més amics/companys millor, sinó com millors, millor. Per tant, no m'escarrassaré a tindre una relació amistosa amb algú que no em cau especialment bé.

No trec les coses de context. Aquesta és una entrada sobre la mani, al cap i a la fi, i tu has extret un fragment per criticar (...destructivament, crec) "com fas sempre" (encara m'ho enganxaràs!). La diferència entre tu i jo és que jo en trobar-me amb aquesta situació intento deixar clar que això no és el que es pensa i que necessita el català per viure aquí. En canvi, tu li estàs dient: "oh, no, si us plau, com si fossis a casa teva, no cal que t'adaptis, naltros ens adaptem a tu!". I sí que té relació amb la campanya, perquè tots sabem d'on ve, qui són aquestes persones, i quines intencions tenen fent una campanya "nacional". Potser aquella dona no tenia cap culpa que els alts comandaments siguin espanyolistes, però igualment crec que no només ens hem de guanyar (digues-li guanyar, digues-li deixar clares les coses) les classes altes, sinó totes les demés.

Quant a la correcció lingüística... que jo recordi a tu mai t'he corregit, però vaja, mai he insultat ningú perquè no sabés que tal paraula va d'aquesta manera o d'una altra (jo també m'equivoco, no sóc déu), sinó que intento que ho recordi pel següent cop. I, perdona, però té collons que això m'ho diguis en referència al català, perquè cada cop que deixem anar una catalanada en castellà no hi ha qui no se't llenci damunt (cosa que, generalment, no passa quan dius alguna castellanada en català).

Ah, i per cert, no sé si ho saps, però sóc voluntari lingüístic. L'excusa de la teva àvia no em val. Jo també he tingut família castellanoparlant (avui són morts), però van parlar català perquè vivien aquí (no estic parlant de renunciar a la seva llengua, sinó a no imposar-la, que és molt diferent). Hi ha immigrants i immigrants. Alguns s'han volgut adaptar, i altres han volgut que els altres s'adaptessin a ells. I jo, amb aquests, no hi tinc res a fer.

Seyker ha dit...

"has extret un fragment per criticar"

Podríes dirme quin grau de "contra-manifa" hi ha i quin es converteix en la usual discusió lingüistica? Perqué si mires be la teva entrada deixa de banda en un moment cert tema introduit per endinsarse de ple en l'altre. I am aquella generalització sobre catala/esquerres, castella/dretes que fa mal al sentit comú...

Josep M. ha dit...

Com hauràs pogut deduir, se me'n va molt la bola quan escric. De totes maneres, no veig el canvi de tema per enlloc. Si vols podem seguir-ne discutint, però ja em comença a cansar el tema...

Anònim ha dit...
Un administrador del blog ha eliminat aquest comentari.
Anònim ha dit...
Un administrador del blog ha eliminat aquest comentari.