dijous, 28 de gener de 2010

Desitjaria no haver de fer-ho

A causa de la facilitat amb què els trastos de les noves tecnologies es fan malbé, fa poc he hagut de fer el pas per canviar-me definitivament el mòbil. 3 anys amb el mateix no perdonen, tot i que a mi ja m'agradava el que tenia.

El cas és que ahir vaig anar a comprar el que seria el seu substitut. Calia que fos alliberat, així que al lloc on havia de comprar-lo ja era prou limitat. La botiga triada, una de la Rambla Nova al costat de la llibreria Adserà que té al rètol la marca de Movistar (els de Tarragona és possible que la situïn). Vaig entrar-hi i després d'una cua previsible em van preguntar què volia.

- vinc a comprar un mòbil alliberat.
- ¿qué?
- un mòbil alliberat.
- (el meu xicot) un móvil libre.
- sí, ya, ya le había entendido. ¿Alguno en concreto?
- el més barat.

Me n'ensenya un de 39 euros que amb prou feines tenia les xifres per clicar-hi, i després un de 49 prou decent i normalet. Finalment em quedo aquest. Quan ja m'havia decidit, amb l'empanada mental que provoca acabar d'aixecar-se, li pregunto:

- perdona, té el menú en català?
- ¿en catalán? ahora lo pregunto.

La seva companya fa cara plana i no en treiem l'entrellat. Li dic que és igual que ja ho miraré a casa. Marxo i al cap d'unes hores arribo a casa i ho miro. No, no el tenia. Abans en llengües tan properes com el rus o el polonès que en català. Decideixo tornar l'endemà i canviar-lo per algun que el tingui. Si cal, pagant alguns euros més.

L'endemà, torno a la botiga i després d'una altra cua previsible em dirigeixo a la dependenta de la cara plana educadament:

- ahir vaig vindre a comprar un mòbil i vinc a canviar-lo.
- no se acceptan devoluciones.
- això on ho posa?
- política de empresa, no se pueden devolver móviles usados.
- però jo no veig cap cartell que ho posi. A més, només ha passat un dia.

Després d'uns instants d'incertesa, em fa la pregunta:

- ¿por qué quieres cambiarlo?
- perquè no té el menú en català.
- ya sabías que podía no tenerlo.
- no, no em vau dir ni que sí ni que no. Vaig comprar-lo i vaig provar-lo a casa. No ha passat ni un dia.

[...]

- ¿y lo quieres de precio igual o superior?
- m'és igual mentre tingui el menú en català, però el més barat millor.

Truca a l'empresa central per demanar informació sobre quins mòbils tenen amb el menú en català...

- tienes el Nokia XX (no en recordo el número), cuesta 120 euros.
- i no en tens de més barats?
- en catalán no.

M'ho penso, però no estic disposat a pagar 120 euros (el doble que l'anterior) per un mòbil.

- i els diners no me'ls pots tornar, no?
- no.
- doncs em quedo aquest (el que ja tenia).

Total, he sortit de la botiga emprenyat. Per què? No entenc el castellà o l'anglès? Sí. Però mentre els castellans i els anglesos (i els polonesos, no ens n'oblidem!) poden anar a comprar un mòbil sense preocupar-se sobre temes lingüístics, als altres se'ns ha d'encendre el llum a última hora perquè no havíem previst que potser el català no seria a la interfície. Efectivament, els darrers mòbils (des de fa uns quants anys, ja) que havia tingut posseïen l'opció de català. Però aquest no. A elteumobil.cat pots veure quins hi són, de totes les marques i de totes les operadores. Però en aquesta botiga tenien ganes de fotre, així que si algú em pregunta a quina botiga anar a comprar mòbils, li recomanaré que a aquesta no. No ja per no tindre un estoc ampli d'aparells, sinó per l'atenció pèssima i per la poca sensibilitat cap a un tema que és la llengua. Sí, són treballadores, però també persones. I amb persones així no cal tractar-hi, per molt que el seu treball sigui precari o no ho sigui, se me'n refot.

Per tot plegat algú em podria titllar de freak o fins i tot de nazi-feixista (sí, els insults són lliures i ignorants), però res més lluny de la realitat. Desitjaria viure en un món en què la meva llengua no hagués de ser defensada per ningú en concret. També desitjaria viure en un món en què reivindicar aquestes coses no fos vist com "estrany" o "de flipat", però això ja seria massa demanar.

1 comentari:

Ferran ha dit...

Ben fet per insistir-hi, en el tema del menú en català. Jo crec que no som pocs, els qui tenim en compte això a l'hora de comprar-nos un mòbil; i és important demanar-ho, sempre. Així acabaran entenent que donar l'opció del català pot suposar incrementar les vendes.

El pròxim, això sí, amb menú en català! :)